خشم سابرینا کارپنتر از کاخ سفید
استفاده بدون اجازه کاخ سفید از یک ترانه پاپ در ویدیویی درباره بازداشت مهاجران، خشم سابرینا کارپنتر، خواننده برنده گرمی، را برانگیخت و بار دیگر بحث سوءاستفاده سیاسی از موسیقی هنرمندان در شبکههای اجتماعی دولت آمریکا را به صدر اخبار کشاند.
تیم شبکههای اجتماعی کاخ سفید پس از انتشار ویدیویی که در آن از آهنگ «Juno» اثر سابرینا کارپنتر همزمان با تصاویری از بازداشت افراد در آنچه بهنظر میرسد اقدامات مهاجرتی است استفاده شده بود، با واکنش تند این ستاره پاپ مواجه شد.
کارپنتر، خواننده و ترانهسرای برنده جایزه گرمی، این ویدیو را «شرورانه و منزجرکننده» توصیف کرد و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «هرگز من یا موسیقیام را برای پیشبرد دستورکار غیرانسانیتان به کار نگیرید.»
نماینده روابط عمومی او نیز در پاسخ به درخواست سیانان برای توضیح بیشتر، تنها به همین موضعگیری رسمی اشاره کرد.
این در حالی است که کارپنتر در اجراهای زنده خود، هنگام اجرای آهنگ «Juno»، با لحنی شوخطبعانه صحنههای «بازداشت نمایشی» ترتیب میدهد و با حضور چهرههای مشهور در سالن، دستبندهای صورتی و پشمالو به آنها میدهد؛ فضایی که هیچ نسبتی با محتوای ویدیوی منتشرشده از سوی کاخ سفید ندارد.
کاخ سفید اما نهتنها از اقدام خود عقبنشینی نکرد، بلکه در واکنشی تند، از اشعار خود کارپنتر برای پاسخ به انتقاد او استفاده کرد. ابیگیل جکسون، سخنگوی کاخ سفید، در بیانیهای گفت: «این یک پیام «مختصر و دلنشین» (که یکی نام یکی از آلبومهای این خواننده) برای سابرینا کارپنتر است: ما بابت اخراج مجرمان خطرناکِ غیرقانونیِ قاتل، متجاوز و کودکآزار از کشورمان عذرخواهی نخواهیم کرد.» او در ادامه مدعی شد هر کسی که از این افراد دفاع کند، فاقد درک درست است.
تا عصر سهشنبه، ویدیوی مورد بحث همچنان در شبکههای اجتماعی ایکس و تیکتاک در دسترس بود.
این اتفاق نخستین نمونه از استفاده بدون رضایت هنرمندان از آثارشان توسط کاخ سفید در دوران ریاستجمهوری دونالد ترامپ نیست. پیشتر نیز محتوایی با لحن طنزآمیز و مبتنی بر میمها، با بهرهگیری از موسیقی خوانندگان مطرح، واکنشهای منفی گستردهای را برانگیخته بود.
ماه گذشته، در ویدیویی منتشرشده از سوی وزارت امنیت داخلی آمریکا، صدای آهنگ «All-American Bitch» از اولیویا رودریگو در اینستاگرام غیرفعال شد، هرچند همان محتوا همچنان در شبکه ایکس باقی ماند. رودریگو نیز در واکنشی که بعداً حذف شد، استفاده از موسیقیاش را «تبلیغ پروپاگاندای نژادپرستانه و نفرتانگیز» خواند.
در مواردی دیگر، حسابهای رسمی کاخ سفید از آهنگ «Hey Daddy (Daddy’s Home)» اثر آشر و همچنین «The Fate of Ophelia» از تیلور سوئیفت در ویدیوهای سیاسی استفاده کردند؛ استفادهای که در برخی موارد با گزارش صاحبان حق نشر و غیرفعال شدن محتوا همراه شد. با وجود این، سوئیفت تاکنون واکنشی علنی به این موضوع نشان نداده است.
در سالهای گذشته، هنرمندانی چون سلین دیون، فو فایترز، بروس اسپرینگستین و بیانسه نیز نسبت به استفاده از آثارشان در فضای سیاسی و تبلیغاتی مرتبط با ترامپ اعتراض کردهاند؛ مسألهای که همچنان بهعنوان چالشی میان سیاست، رسانه و حقوق هنرمندان ادامه دارد.

دیدگاه