بابک بیات؛ آهنگسازی که موسیقی ایران را نجات داد
بابک بیات در ۵ آذر ۱۳۸۵ از دنیا رفت. باوجوداین، آثار او همچنان از مهمترین آثار موسیقی کلاسیک و پاپ ایران به شمار میروند. در کنار این، بیات با تربیت نسلی از خوانندگان و موسیقیدانان، نقش مهمی در اعتلای موسیقی ایران در سالهای پساز انقلاب ۵۷ ایفا کرد.
بیات را باید از چهرههای دانست که در لحظاتی به داد موسیقی ایران رسیدند و آن را از نابودی و ابتذال نجات دادند. آثار بابک بیات با گذشت سالها، همچنان از آثار مهم موسیقی معاصر ایران به شمار میروند.
بابک بیات و موسیقی پساز انقلاب ایران
در سالهای پساز انقلاب 57، موسیقی پاپ ایران بهنوعی با بحران روبهرو شده بود. از طرفی خوانندگان و آهنگسازان زیادی ایران را ترک کرده بودند و از سویی برای معرفی چهرههای جدید به موسیقی ممانعتهایی وجود داشت. در همین سالها بود که آهنگسازی باتجربه به نام بابک بیات سربرآورد و وظیفه تربیت و معرفی چهرههای زیادی را به عهده گرفت.
بیات، در سالهای پیشاز انقلاب نیز ازجمله آهنگسازان مهم ایران به شمار میرفت که کارهای بسیار مهمی را در کارنامه خود داشت. بااینوجود، در سالهای پساز انقلاب بود که به یکی از منجیان موسیقی ایران تبدیل شد. در این سالها بود که بیات علاوهبر آهگسازی برای تعدادی از آثار مهم سینما، به تربیت شاگردانی دست زد که در ادامه از سرآمدان موسیقی پاپ و کلاسیک ایران شدند.
بابک بیات با نام اصلی علیحسین بیات زرندیمطلق، در 23 خرداد 1325 متولد شد و در 5 آذر 1385 از دنیا رفت. موسیقی را از سنین کودکی شروع کرد و پساز اخد مدرک دیپلم در رشته ریاضی، بهشکل جدیتری آن را ادامه داد. در سالهای پساز مدرسه، بیات با آشنایی با «اولین باغچهبان» و «ثمین باغچهبان» به یادگیری موسیقی کلاسیک پرداخت. این آشنایی دوره جدیدی از زندگی هنری بیات را رقم زد.
سالهای پیشاز انقلاب برای بابک بیات با آهنگسازی برای تعدادی از آثار سینمایی زمانه سپری شد. در این دوره او با خوانندگان بسیار مطرحی از قبیل: داریوش، ابراهیم حامدی و... همکاری کرد. همچنین برای اولین بار با آهنگسازی برای فیلم «غریبه» فعالیت در این حوزه را نیز آغاز کرد. بااینحال سالهای ابتدایی پساز انقلاب، برای بیات نیز مانند بسیاری دیگر از هنرمندان آن دوران، با چالشهایی همراه بود.
پساز انقلاب 57، خوانندگانی که بیات با آنها همکاری داشت از ایران رفتند و موسیقی در ایران با ممنوعیتهایی همراه شد. بیات چند سالی را با آهنگسازی برای سینما گذراند و دراینبین برای چندین فیلم ازجمله «مرگ یزدگرد» بهرام بیضایی آهنگسازی کرد. بااینحال موسیقی پاپ و کلاسیک در ایران رفتهرفته سربرآورد، و نیاز به حضور این موسیقی باعث شد تا چهرههایی در این حوزه به فعالیت بپردازند.
در صدر این چهرهها، بابک بیات با تربیت نسلی از خوانندگان جوان در دهه شصت و هفتاد، به یکی از چهرههای اصلی در حوزه موسیقی ایران بدل شد. ازجمله خوانندگانی که بهعنوان شاگرد در کنار بیات فعالیت داشتند، میتوان به حمید حامی، نیما مسیحا، مانی رهنما و... اشاره کرد. بیات علاوهبر این، با بسیاری از دیگر خوانندگان ایران نیز همکاری کرد و نقش مهمی در اعتلای موسیقی در دهههای شصت، هفتاد و هشتاد ایفا کرد.

دیدگاه